Asset Publisher Asset Publisher

GDDKiA - komunikat dla odcinka 2 S10

Wraz z początkiem 2024 roku, przystapiliśmy do kolejnych działań związanych z budową drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz-Toruń.

Inwestycja polega na budowie odcinka 2 drogi ekspresowej Emilianowo - Solec Kujawski o długości 9km. Wykonawcą odcinka 2 jest firma POLAQUA. 

Przebieg odcinka wygląda następująco: za węzłem Emilianowo w okolicy składowiska odpadów ProNatura trasa skręca w kierunku południowym odsuwając się na tereny leśne. W rejonie miejscowości Makowiska występuje węzeł drogowy "Makowiska", zapewniający dostęp do drogi ekspresowej z dróg: wojewódzkiej 397, istniejącej  DK10 oraz powiatowej - ul. Nowotoruńska w Bydgoszczy. Następnie trasa przecina istniejące drogi  - odpowiednio drogę gminną i dwie drogi powiatowe 1548C i 1549C, które jak informuje GDDKiA zostaną poprowadzone bezkolizyjnie z drogą ekspresową. Odcinek 2 kończy się  przed planowanym węzłem "Solec".

W km 11+045 trasa przecina Rów R8/18 (rów bez nazwy), na przedmiotowym rowie zlokalizowana jest inwestycja nadleśnictwa  - System Małej Retencji. Projektowany jest tutaj przepust PZM-3 pełniący również funkcję przejścia dla zwierząt. Przy realizacji inwestycji nie zostaną zniszczone ani naruszone zastawki wykonane przez nadleśnictwo. Ponadto droga ekspresowa S10 nie narusza miejsca oznaczonego na mapach Google jako tzw. Źródliska w Wypaleniskach.

Odnośnie kolizji przebiegu drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń z źródliskami zlokalizowanymi w okolicach miejscowości Rudy GDDKiA informuje, że źródliska oddalone są od miejsca przekraczania przez drogę użytku, co nie spowoduje ich zniszczenia. W km 12+500 trasa przecina obiektem mostowym MS-12.5 Strugę Młyńską, dla której ustanowiono użytek ekologiczny. Prace na tym odcinku przebiegać będą bez ingerencji w użytek, w terminach zgodnych z DŚU i wiedzą przyrodniczą, aby nie dopuścić do degradacji fauny i flory. Celem zmniejszenia oddziaływania realizacji  inwestycji na bytująca tam faunę, prace związane z budową MS-12.5 będą prowadzone  poza sezonem rozrodczym bobra i wydry. Ze względu na istotną rolę obszaru w km 12+500, pełniącego ważny szlak migracyjny zwierząt, organ nakazał aby obiekt MS-12.5 pełnił funkcję przejścia dla zwierząt.  

Wprowadzono zakaz lokalizowania elementów konstrukcyjnych przejścia takich jak przyczółki i podpory w obrębie granic przedmiotowego użytku. Dodatkowo prace będą prowadzone z zastosowaniem rozwiązań technicznych i organizacyjnych zabezpieczających przed zniszczeniem brzegów, przed zwężeniem koryta, przed ograniczeniem swobodnego przepływu wód, przed zasypywaniem cieku oraz przed przedostaniem się substancji chemicznych, odpadów i makrozawiesin do wód powierzchniowych.

Ponadto chronione źródliska Strugi Młyńskiej znajdują się w oddaleniu od planowanego przebiegu trasy, w związku z czym inwestycja nie spowoduje ich zniszczenia.  W Warunkach Kontraktu zakazano możliwości fizycznej ingerencji w trakcie prowadzonych robót w granice użytku ekologicznego oraz przekładania cieku Strugi Młyńskiej na czas prowadzenia prac i regulowania naturalnej linii ciek, dlatego też użytek na czas robót zostanie odgrodzony i zostanie wprowadzony monitoring strefy użytku.

Przejście trasy S10 nas użytkiem w postaci przejścia dolnego dla dużych zwierząt bez ingerencji w jego granice zagwarantuje zachowanie wszystkich walorów przyrodniczych użytku, brak wpływu na jego integralność i przedmioty jego ochrony, z zapewnieniem swobodnego przepływu wody w obrębie użytku naturalnym korytem.

Odcinek 2 drogi ekspresowej w km 12+530-12+990 przebiega przez tereny strefy ochrony pośredniej  ujęcia wody „Rudy” ale nie koliduje z samym ujęciem. Podłoże gruntowe zostanie zabezpieczone przed przedostawaniem się ewentualnych zanieczyszczeń do gruntu zgodnie z warunkami DŚU.  

Na odcinku drogi przebiegającej przez strefę ochrony ujęcia wykonane zostanie uszczelnienie rowów odwadniających, zbiorników wody oraz powierzchni pomiędzy jezdnią i rowem, które obejmować będzie również powierzchnię między jezdniami. Ponadto zostaną wykonane piezometry kontrolne wody na terenie strefy ujęcia wody w miejscowości Rudy, prowadzony będzie monitoring stanu wód powierzchniowych.

Na szlakach migracji zwierząt, na których projektuje się liczne przejścia dla zwierząt stosowane będą jedynie naturalne umocnienia z kamieni otoczaków, wikliny czy faszyny. Wykluczono możliwość wykonania umocnienia koryt gabionami , ponieważ takie rozwiązanie jest niebezpieczne dla zwierząt i prowadzi do ich okaleczania, Szlaki migracji zapewniają  projektowane obiekty inżynierskie i przepusty.

Uzyskana dla inwestycji DŚU nakłada na GDDKiA, jako Inwestora szereg obowiązków w zakresie ograniczenia oddziaływania na środowisko nie tylko w tym obszarze. Wykonawcy poszczególnych odcinków drogi ekspresowej na mocy podpisanych Umów zostali zobligowanie do bezwzględnego  przestrzegania zapisów DŚU.  

Schemat przebiegu odcinka nr 2 drogi ekspresowej S10 - Emilianowo - Solec

Odcinek nr 2 przebiega przez tereny leśne – pod inwestycję zostanie wycięte około 87 hektarów lasów. Na etapie decyzji zakres  koniecznej wycinki  był szacowny na 158 hektarów. Minimalizując oddziaływanie drogi na środowisko wycinka będzie prowadzona poza okresem lęgowym ptaków. Dopuszcza się przeprowadzenie wycinki w okresie lęgowym, lecz po uprzednim potwierdzeniu przez specjalistę ornitologa braku lęgów gatunków chronionych. W ramach kompensacji planowanej wycinki zostaną wykonane nasadzenia zastępcze w postaci zieleni dogęszczającej, zieleni naprowadzającej oraz zieleni krajobrazowej, z wykorzystaniem gatunków rodzimych. Zamontowane zostaną budki lęgowe  dla ptaków i skrzynki rozrodcze dla nietoperzy, wykonane zostaną mikrosiedliska dla gadów oraz zbiornik zastępczy dla płazów będące parą dla stanowisk po północnej stornie drogi ekspresowej.

Nad całością robót budowlanych zapewniony zostanie nadzór przyrodniczy, w którego skład będą wchodzić m.in.: specjaliści  z zakresu ornitologii, botaniki, entomologii, chiropterologii i hipertologii.

Obecnie zgodnie z zapisami DŚU, w porozumieniu z Lasami Państwowymi są prowadzone prace przygotowawcze polegające na wycince drzew na działkach należących do PGL LP, znajdujących się w linach rozgraniczających drogi ekspresowej S10.